23:34, pet, 5. Jul

Agencija za varnost prometa in Policija pred preventivno akcijo “Varno brez telefona v prometu” opozarjata na več stvari





Agencija za varnost prometa in Policija 9. oktobra 2023 pričenjata drugo letošnjo nacionalno preventivno akcijo “Varno brez telefona v prometu”.

Agencija za varnost prometa (AVP) izpostavlja, da so mobilni telefoni eden izmed večjih motilcev pozornosti v prometu, ki dokazano povečujejo tveganje za nastanek prometnih nesreč. Vozniki različnih prevoznih sredstev ob uporabi mobilnih telefonov, multimedije in ob drugih distrakcijah ne tvegajo le nesreče, temveč pogosto povzročajo tudi zastoje v prometu.

Agencija za varnost prometa in Policija v času od 9. do 15. oktobra 2023 izvajata preventivno akcijo »Varno brez telefona v prometu«.

Med kršitelji tudi letos izstopa starostna skupina od 35-44 let

Letos do konca septembra je policija ugotovila 18.478 kršitev po 35. členu Zakona o pravilih cestnega prometa. V celotnem lanskem letu jih je bilo 25.670, leto pred tem pa za skoraj četrtino več (23 %), oziroma kar 33.297. Trend upada je mogoče pripisati poostreni zakonodaji, nadzoru Policije in ozaveščanju Agencije vse leto. Med kršitelji tudi letos izstopa starostna skupina od 35-44 let, ki s 30 % predstavlja skoraj tretjino kršiteljev, sledita skupini od 25-34 let s 23 % ter od 45-54 let z 22 %. Glede na vrsto udeleženca je bilo med vozniki osebnih vozil 11.913 kršiteljev (64,5 %), voznikov tovornih vozil je bilo 4.887 (26,4 %), med vozniki e-skirojev je bilo odkritih kršiteljev 24, med kolesarji pa 526. Podatki Statističnega urada RS razkrivajo, da je bilo ob koncu zadnjega četrtletja lani v Sloveniji že skoraj 2.7 milijona uporabnikov mobilnega omrežja. Na letni ravni se je njihovo število dvignilo za 3 %.

Nadzor uporabe mobilnih telefonov in drugih naprav ter opreme

V času akcije bo Policija nadzirala uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav ter opreme (tablic, prenosnih računalnikov, slušalk), ki motijo voznikovo vidno ali slušno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Poleg tega bodo pozorni tudi na druge prekrške, predvsem tiste, povezane z izpostavljenimi udeleženci v prometu, pešci, (e-)kolesarji, vozniki e-skirojev. V tem obdobju poteka tudi skupna akcija evropskih prometnih policij ROADPOL, imenovana Focus on the Road. V sodelovanju s SPV Mestne občine Ljubljana bo agencija v jesenskih in zimskih mesecih ozaveščala z nadcestnimi transparenti pod skupnim okriljem Varno v jesen in zimo, ki opozarja tudi na uporabo mobitela v prometu. Tveganje za nastanek prometne nesreče se ob uporabi mobilnega telefona po različnih mednarodnih raziskavah poveča od 4x-23x. Agencija za varnost prometa in Policija zato pozivata: “Udeležba v prometu je aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso pozornost! Klic, sporočilo, pregledovanje in objave na družbenih omrežjih naj počakajo. Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!”

Motilci pozornosti voznika  tudi radio, klimatska naprava, prehranjevanje, ličenje …

Pozornost voznika od prometnega okolja odvrača vrsta opravil, poleg aktivne uporabe mobilnega telefona tudi nastavljanje ali upravljanje s sistemi v avtomobilu, kot je radio, multimedija in navigacijski sistem. Prav tako med distrakcije sodi prehranjevanje, ličenje, kajenje, iskanje stvari v avtomobilu.

Še posebej morajo biti pozorni poklicni vozniki, ki so izpostavljeni večjemu naboru motenj znotraj vozila. Če k temu prištejemo še dejavnik utrujenosti, je tveganje za nastanek prometne nesreče še toliko večje.

Terenski eksperiment pokazal, da je najbolj problematična uporaba mobilnega telefona

Kaj vse vpliva na kognitivne sposobnosti voznika, je ugotavljala Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru v doktorski nalogi z naslovom Vizualna pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje ob prisotnosti motenj znotraj vozila. V terenskem eksperimentu so 23 udeleženih voznikov v realnem okolju izpostavili 15 motnjam znotraj vozila: uporabi mobilnega telefona (prostoročno ali običajno), nastavljanju ali upravljanju s sistemi v avtomobilu ter iskanju stvari v avtomobilu. Z vidika odvrnjene pozornosti od prometnega okolja je najbolj problematična uporaba mobilnega telefona (branje in pošiljanje SMS-sporočila, ogled posnetka) ter nastavljanje sistemov znotraj avtomobila, kjer prednjačita radio in navigacijski sistem. Pri teh nalogah so vozniki skozi vetrobransko steklo gledali le tretjino časa. Pri nastavljanju klimatskega sistema so vozniki stran od ceste gledali polovico časa.

Pet sekund nepozornosti pri 60 km/h

Če smo nepozorni le 5 sekund pri hitrosti 60 km/h v tem času prevozimo razdaljo več kot 83 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozimo več kot 180 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi. Voznik vozi z bistveno zmanjšano pozornostjo in s tem ogroža sebe in vse druge udeležence prometa. Zato AVP poziva: “Med vožnjo zato ne upravljajte s telefonom, ne pregledujete družbenih omrežij, si ne zapisujete opomnikov, ne brskajte po spletnih straneh, ne fotografirajte ali snemajte, saj je vožnja aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso pozornost! Osredotočite se na varno vožnjo in varno udeležbo v prometu, spoštujte pravila in predpise, pazite nase in drug na drugega! V primeru nujne uporabe mobilnega telefona se ustavite na varnem in primernem mestu zunaj vozišča in pot nadaljujte šele, ko končate s pogovorom.”

Kaj vse lahko gre narobe?

Pri voznikih ob aktivni uporabi mobitela različne študije ugotavljajo do 50 % slabši reakcijski čas kot pri vožnji v normalnih pogojih:
· daljši zavorni čas
· menjava voznih pasov brez nadzora (»vijuganje« po cesti)
· vožnja na prekratki ali neustrezni varnostni razdalji
· tempo vožnje ni enakomeren – pogosto je povzročanje zastojev
· počasnejše ali neustrezno zaznavanje prometne signalizacije

Digitalni zombiji, v prometu odstotni in s prepoznimi reakcijami

S telefonom v rokah in slušalkami v ušesih pa vse bolj ogrožajo lastno varnost in varnost drugih tudi pešci. Pravočasnost in ustreznost reakcij pešcev je lahko ob uporabi mobilnih telefonov in pregledovanju družbenih omrežij zmanjšana tudi do 60 odstotkov, ugotavljajo različne mednarodne študije.

Pešci ob aktivni uporabi mobilnega telefona hodijo bolj nekoodrinirano, ne spremljajo prometne signalizacije in dogajanja v prometu. Digitalni zombiji so pešci, ki sta jih digitalna tehnologija in neprestana prisotnost na družbenih omrežjih tako zasvojili, da se niti ne zavedajo, da lastno varnost postavljajo na kocko vsak trenutek udeležbe v prometu.

Otroci stopali na cesto, osredotočeni na telefon, ne pa promet

Ena od nedavnih študij v Avstriji se je osredotočil na otroke in mladostnike z mobilnimi telefoni v prometu, in sicer na prehodu za pešce pred eno od šol na Dunaju. Skoraj polovica od 3.000 otrok je med prečkanjem ceste čez prehod za pešce aktivno uporabljala mobilni telefon. Na cesto so stopili, ne da bi se prepričali, ali je to sploh varno, brez pogleda levo-desno-levo in brez vzpostavitve očesnega kontakta z voznikom. Tudi slušna pozornost je za varnost pešca izjemno pomembna, opozarjajo na AVP.

Zbranost pri vožnji je ključna

Vozniki naj bodo najprej sami pozorni na dogajanje v prometu po načelu roke na volanu, pogled na cesti in dogajanju ob njej in misli pri zbrani vožnji, izpostavljajo pri AVP. “Na ta način bodo ustrezno reagirali, ko bodo opazili druge udeležence, ki ob uporabi mobilnega telefona ali slušalk niso pozorni. Govorimo predvsem o prečkanju semaforiziranega prehoda za pešce pri rdeči luči, ali o tem, da pešec stopi na cesto, kjer je nesemaforiziran prehod, ne da bi se prepričal, ali to lahko varno stori. To je pomembno tudi v primeru, ko pešec nenadoma stopi iz površine, namenjene pešcem, na površino, namenjeno kolesarjem in voznikom e-skirojev. Če vidite, da vas pešec ne opazi, da ne vzpostavi očesnega stika z vami, ker je zatopljen v telefon, ima slušalke v ušesih, je nujna še posebna previdnost, pozornost in strpnost,” opozarjata Agencija za varnost prometa in Policija.

Druge novice

Dodaj odgovor

Prosimo izpolnite preden nadaljujete! *

S klikom na gumb "Objavi komentar" se strinjate s pravili komentiranja.