Ali smo Slovenci pozorni na odvečno embalažo?
Ob Svetovnem dnevu okolja, so pri podjetju Raziskava energetske učinkovitosti Slovenije (REUS) pripravili izsledke o tem, ali smo Slovenci pozorni na to, da ne kupujemo preveč odvečne embalaže.
Na REUS so 1.015 slovenskih gospodinjstev povprašali, v kolikšni meri se strinjajo s trditvijo “Ko v gospodinjstvu kupujemo izdelke za vsakdanjo rabo, smo pozorni, da ne kupujemo preveč odvečne embalaže.” Rezultati študije so pokazali, da je več kot polovica anketirancev (57 %) do te trditve imela pozitiven odnos; največji del anketirancev se je strinjal, da ta trditev drži (44 %), medtem ko je manjši del anketirancev (13 %) menil, da to popolnoma drži. Približno tretjina anketirancev (30 %) nima opredeljenega odnosa do te trditve in je na to vprašanje odgovorila z “niti, niti”, manjši del gospodinjstev (13 %) pa temu ne posveča pozornosti, saj meni, da ta izjava ne drži (11 %) oz. sploh ne drži (2 %).
V primerjavi s prejšnjim merjenjem smo žal opazili statistično značilen negativen trend: zmanjšal se je delež gospodinjstev, ki so pozorna (2017: 57 %, 2015: 67 %), povečal pa se je delež tistih, ki so neopredeljena (2017: 30 %, 2015: 23 %), oz. tistih, ki temu ne posvečajo pozornosti (2017: 13 %, 2015: 10 %).
Nekaj zanimivih dejstev:
- Dohodek gospodinjstev bistveno ne vpliva na deklarativni odnos do okolja, saj ne vpliva na nakup odvečne embalaže pri nakupu izdelkov za vsakdanjo rabo.
- Največji delež gospodinjstev, ki pri nakupu izdelkov za vsakdanjo rabo niso pozorna na embalažo, je v Mariboru (22 %) in Ljubljani (21 %).
- Na Gorenjskem je največji delež pozornih gospodinjstev (69 %), na drugi strani pa je v obalno-kraški regiji največji delež gospodinjstev (25 %), ki niso pozorna na količino kupljene embalaže. Največji delež neopredeljenih je v Posavju (43 %).
- Gospodinjstva v enostanovanjskih stavbah (61 %) embalaži posvečajo večjo pozornost kot gospodinjstva v večstanovanjskih stavbah (50 %).
- Pozornost pri nakupu embalaže z leti narašča: najmanjši delež oseb namenja temu pozornost v skupini 18-27 let (39 %), največ pa v skupini starejših od 65 let (69 %).
Deklarativni odnos do okolja se kaže tudi v trditvi, da gospodinjstva pri nakupu izdelkov za vsakdanjo rabo ne kupujejo preveč embalaže: kar tri četrtine (74 %) aktivnih, polovica skeptikov (54 %) in tretjina pasivnih (32 %) gospodinjstev imajo do te trditve pozitiven odnos.
Kako zmanjšati embalažo pri nakupovanju?
Vsi vemo, da je nakupovanje v trgovinah pogosto povezano z veliko količino embalaže, ki takoj po nakupu konča v smetnjaku. Veliko izdelkov ni mogoče drugače pakirati ali preprosto ni druge možnosti, vendar obstajajo tudi načini, ki omogočajo, da z malo pozornosti vsaj delno zmanjšamo količino nepotrebne embalaže. Preprost primer je milo: za tekoče milo v plastenki je potrebno več embalaže kot za trdo milo, ovito v papir.
Pripravili smo nekaj primerov, kako lahko pri nakupu izdelkov za vsakdanjo rabo prispevamo k ohranjanju okolja. Ko je to mogoče in imamo na voljo alternativo, lahko:
- pri nakupovanju uporabljamo torbe za trajno (večkratno) uporabo – po možnosti bombažne ali papirnate vrečke,
- izbiramo izdelke brez embalaže ali izdelke, pakirane v papirnati embalaži,
- kupujemo pijačo v steklenicah (na poti uporabljamo termovko),
- kupujemo pecivo in piškote v papirnati embalaži
- kupujemo embalažo, ki jo doma ponovno uporabimo (stekleni kozarci, škatle, …),
- se izogibamo živilom, ki so v dvojni ali večkratni embalaži, npr. čokoladni darilni paketi,
- se izogibamo hitri prehrani, ki je pakirana v veliko embalaže,
- zmanjšamo količino »kemičnih« čistil in uporabljamo več naravnih detergentov (kot sta kis ali jedilna soda bikarbona),
- izbiramo sredstva za higieno ali čistila, ki vsebujejo manj (večinoma plastične) embalaže.
Rezultati raziskave REUS 2017 so pokazali, da se več kot polovica anketiranih gospodinjstev strinja s trditvijo, da so pozorni in pri nakupu izdelkov za vsakdanjo rabo ne kupujejo preveč embalaže. Glede na količino izdelkov, ki jih v gospodinjstvih dnevno kupujemo, lahko že z malo pozornosti vsaj delno zmanjšamo količino odvečne embalaže. Manj embalaže ne koristi samo okolju, ampak tudi našemu proračunu, saj dodatna embalaža poveča ceno izdelka.
S klikom na gumb "Objavi komentar" se strinjate s pravili komentiranja.