01:25, sre, 8. Feb

Pozor: V nagradni igri preko Facebooka ne boste dobili koles, zato ne nasedajte. Kaj pa dejansko lahko v primeru tovrstnih objav res naredite, da se zavarujete?





Na družbenih omrežjih, predvsem Facebooku, se še vedno pojavljajo strani in objave, v katerih naj bi komentatorjem, ki všečkajo in delijo objavo, podelili nagrade, včasih denarne, drugič predmete ali kaj drugega. Tako smo tudi mi naleteli na objavo, v kateri naj bi komentatorjem Decathlon podaril kolesa.

Veliko komentatorjev je komentiralo pod objavo in to tudi delilo z upanjem, da bodo prav oni dobili vsaj eno kolo. Da gre za lažno podeljevanje koles, bi pravzaprav lahko mnogi tudi hitro ugotovili, če bi kliknili na Facebookovo stran, kjer je bila narejena objava.

Sumljivo: Na povsem novi Facebook strani je bila namreč to tudi edina objava.

Pa vendar ne gre samo za to ugotovitev, ampak tudi to, da tovrstne objave velikokrat goljufi uporabijo za zbiranje osebnih podatkov komentatorjev. Pri nekaterih sicer uporabijo trik, da kolesa, televizorje, razne hišne, gospodinjske naprave ali kaj drugega, celo denar, podarjajo znane osebnosti.  Ta lažna objava in podobne pa izkoristijo za zavajanje ljudi kar znane blagovne znamke ali podjetja. V tem primeru torej Decathlon, pri katerem v resnici niso objavili te objave, niti niso ustvarili Facebookove strani, na kateri je bila objava še pred kratkim vidna.

Lažna objava o podeljevanju koles. Vir: Facebook

To Facebookovo stran so kaj kmalu tudi izbrisali, prav tako ni več vidna objava. Je pa po Facebooku še vedno veliko podobnih Facebookovih strani in objav, kjer je prav tako potrebna dobra mera previdnosti.

Želja po nagradi večja od vsega

Deljenje takih objav je tako jalovo, kar se tiče upanja za nagrade. Lahko pa ob tem pravzaprav naredite medvedjo uslugo vašim Facebook prijateljem, saj lahko tudi oni pomislijo, da nekaj pa le je pri tem in da mogoče pa res delijo kolesa in da bi mogoče … Saj veste, pravijo, da upanje umre zadnje. Tu pa dejansko upanja ne bi smelo biti.

Ena od oblik goljufij: vabe z darilnimi boni

Goljufi namreč prežijo na naivne ljudi. Portal Varni na internetu oziroma SI-CERT, na katerega smo se obrnili z nekaj vprašanji o takih objavah, namreč opozarja, da goljufi uporabljajo različne metode. “Pred leti so bile zelo pogoste vabe z darilnimi karticami (npr. Zara, H&M, živilske trgovine), ki so vodile v drage SMS-klube. Pod pretvezo sodelovanja v nagradni igri za darilno kartico so prepričevali uporabnike, da so vnesli svojo telefonsko številko in potrdili naročnino v SMS klub,” so nam razložili. Kratka sporočila, ki so jih uporabniki nato dobivali, pa so bila plačljiva!

“V zadnjem času pa so pogoste prevare, ki ponovno pod krinko neke nagrade, zvabijo uporabnika, da vnese številko kreditne kartice in tako sklene naročnino za neko trivialno spletno storitev (npr. video vsebine),”

opozarjajo na Varni na spletu.

Najprej počakajo na komentarje, potem njihovim avtorjem pišejo v zasebna sporočila

Prav to, kar smo zaslutili, se dogaja pri takih objavah, kot je bila o kolesih. Namreč goljufi zbirajo osebne podatke ljudi, ki take objave komentirajo in delijo. Pod pretvezo, da bi jim radi podarili kolesa ali kaj drugega, goljufi namreč zapišejo, da potrebujejo njihove podatke, od imena, priimka, naslova, davčne številke, številke bančnega računa, zato da bi jim lahko dostavili kolo ali kak drug predmet, ki naj bi ga dobili za darilo. Dejansko še naredijo spletne obrazce, v katere naj bi ljudje vpisali svoje podatke.

Plačilo dobave, poštnine ali pa plačevanje kake skrite naročnine za sumljive, vprašljive vsebine

“Šele na tej točki uporabniki ugotovijo, da pravzaprav želijo podatke o  njihovi kreditni kartici. Torej ne gre za plačilo dostave ali poštnine, ampak je vse skupaj krinka za skrito naročnino na neko vprašljivo storitev,” pravijo na SI-CERT.

“In to je tudi glavni namen postavljanja lažnih Facebook strani, obljubljanja denarnih nagrad, neskončnih komentarjev – da pridejo do naših kreditnih kartic, ki jih obremenijo za mesečno plačevanje visokih stroškov,”

opozarjajo na portalu Varni na internetu.

Dobrodošla je velika mera kritičnosti do obljub, da bodo z enim klikom, komentarjem in delitvijo objave dobili nagrado

Kot vedno svetujemo previdnost, veliko mero kritičnosti do kakršnih koli obljub, da bomo z enim klikom ali všečkom dobili vredno nagrado. Prav tako naj uporabniki dobro preverijo, kdo bo upravljal z njihovimi podatki, katero podjetje stoji za spletno stranjo, kamor vnašamo podatke (še posebej kreditno kartico!), kaj piše v drobnem tisku,” izpostavljajo pri Varni na internetu.

Med ukrepi, kako preprečiti, da nasedete, je prvi najboljši: v takih nagradnih igrah ne sodelujete, ne klikate, ne komentirate in ne delite. 

Če pa ste že nasedli in neznancu na drugi strani virtualnega sveta dali vaše podatke, torej tudi o bančnem računu ipd., pa imate možnost, ki jo morate čim prej izkoristiti. Obrnite se na banko oziroma izdajatelja kartice, da se sproži reklamacijo. Sploh, če so goljufi vašo kreditno kartico že uporabili in sprožili izvedbo plačila. Če ste dovolj hitri, lahko plačilo še preprečite.

Pritožba na Facebook?

“SI-CERT nima možnosti ukrepanja zoper takšne zavajajoče Facebook strani, saj gre za ameriško podjetje in lahko zgolj usmerjamo Facebook uporabnike, naj takšno stran prijavijo (Report) in čakamo, da Facebook ukrepa v skladu s svojo politiko upravljanja,” so zapisali pri Varni na internetu. Kako hitro in če sploh bo Facebook lažno stran izbrisal ali zablokiral, pa je drugo vprašanje. Tudi zato ostaja najboljši nasvet: ne komentirajte tovrstnih objav in jih ne delite ter tako ne spravljajte v skušnjavo še drugih ljudi.

Druge novice

Dodaj odgovor

Prosimo izpolnite preden nadaljujete! *