04:23, ned, 28. Jul

V UGM velika pregledna razstava del fotografa Ivana Dvoršaka





V Umetnostni galeriji Maribor (UGM) predstavljajo enega najvidnejših slovenskih fotografov druge polovice 20. stoletja in priznanega grafičnega oblikovalca Ivana Dvoršaka. Ta je s svojim delom vidno zaznamoval slovenski in jugoslovanski likovni prostor, njegovo fotografijo 70. let pa je moč celo postaviti ob bok aktualnim svetovnim tokovom.

Umetnostna galerija

Pregledna razstava, ki bo na ogled od danes do februarja prihodnje leto, ponuja vpogled v ustvarjalnost fotografa in grafičnega oblikovalca, čigar delo je prvič celostno ovrednoteno. Izhodišče za razstavo predstavlja umetnikova razstavna fotografija, večinoma iz umetnikove zapuščine, ki jo je UGM nedavno pridobila s pomočjo ministrstva za kulturo.

Razstava zajema okoli 120 črno-belih fotografij od začetka 60. let do sredine 80. let prejšnjega stoletja, od tega okoli 40 originalnih fotografij, kaširanih na iverne plošče, in izbor Dvoršakovega grafičnega oblikovanja. Kuratorica je višja kustosinja UGM Andreja Borin.

Ivan Dvoršak (1934-2013) se je začel ukvarjati s fotografijo v začetku 60. let prejšnjega stoletja. Bil je eden najaktivnejših članov mariborskega Fotokluba in eden glavnih protagonistov Mariborskega kroga. Bil je kandidat mojster fotografije Foto zveze Jugoslavije in AFIAP (Artiste FIAP). V okviru Mariborskega kroga je bil po navedbah UGM prvi, ki je izoblikoval svoj izraz in s tem odločilno vplival na ostale člane.

V 60. letih v njegovi fotografiji prevladujejo vsakdanji prizori in zanimanje za strukturne površine, v čemer lahko prepoznamo nekatere vzporednice z nemško subjektivno fotografijo. V 70. letih je Dvoršaka motivno pritegnilo obrobje mesta z izpraznjenimi prostori, polnimi tišine, pogosto z industrijskim pridihom, kjer so ljudje prisotni le skozi odsotnost.

Pomembne so tudi Dvoršakove serije oziroma sekvenčne fotografije, ki pogosto obravnavajo isti motiv v različnih pogledih ali iz različnih zornih kotov in opozarjajo na počasno, a neizogibno minevanje časa. Nekatera skrajno redkobesedna, tonsko reducirana dela, narejena na osnovi preciznega koncepta in izhajajoča iz motivike banalne estetike, lahko postavimo v bližino ameriške fotografske smeri nova topografija. Med umetnikovimi vrhunci velja izpostaviti triptih Divan in sekvenčno serijo Garaž z 12 posnetki.

Poklicno je Dvoršak deloval kot grafični oblikovalec in bil tudi na tem področju izredno cenjen. Oblikoval je številne celostne podobe in logotipe za mnoge ustanove, njegove rešitve pa so bile velikokrat nagrajene. V grafičnem oblikovanju ga je odlikovala jasna zasnova, izčiščenost forme in ustrezna simbolna govorica. V svoje grafično delo je vključeval tudi fotografijo. Večkrat je sodeloval z Matjažem Bertoncljem, Vladimirjem Tošem in Petrom Vernikom.

Vir: STA

Druge novice

Dodaj odgovor

Prosimo izpolnite preden nadaljujete! *

S klikom na gumb "Objavi komentar" se strinjate s pravili komentiranja.