15:20, nedelja, 29.09.2024
Maribor

Za izvajanje gospodarskih javnih služb s področja voda poseben zakon

VIR: Unsplash

Na ministrstvu za naravne vire in prostor so pripravili osnutek predloga zakona o gospodarskih javnih službah s področja oskrbe s pitno vodo in odvajanja in čiščenja odpadnih voda. Novi zakon bo področje ravnanja z vodo – oskrba s pitno vodo je v Sloveniji tudi ustavno predpisana – nadgradil in celovito uredil ločeno.

Obstoječa ureditev na področju ravnanja z vodami po pojasnilih ministrstva temelji na določbah zakona o varstvu okolja, gospodarske javne službe na področju voda pa so krovno na sistemski ravni urejene v zakonu o gospodarskih javnih službah, a ta področje komunalnih dejavnosti po oceni ministrstva ureja precej ohlapno.

Po trenutni ureditvi je zakonska materija oskrbe s pitno vodo in ravnanja z odpadnimi vodami tako podrobneje urejena predvsem na ravni podzakonskih predpisov, zato je nadzor nad izvajanjem predpisov omejen.

Na ministrstvu so tako določene vsebine iz obstoječih podzakonskih aktov z osnutkom predloga novega zakona prenesli na zakonsko raven, in to z namenom bolj učinkovitega nadzora ter bolj jasne ureditve posameznih vprašanj izvajanja občinskih javnih služb in njihove skladnosti z ustavo.

Z novim zakonom se bo v zakonodajo namreč preneslo ureditev, ki jo prinaša 70.a člen ustave. Ta je pravico do pitne vode uredil na ustavni ravni. Pravica do pitne vode je opredeljena kot človekova pravica, vodni viri pa so javno dobro v upravljanju države.

Člen določa še, da vodni viri služijo prednostno in trajnostno oskrbi prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev in v tem delu niso tržno blago. Oskrbo prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev zagotavlja država preko samoupravnih lokalnih skupnosti neposredno in neprofitno, so strnili na ministrstvu.

Na področju oskrbe s pitno vodo se bo tako prvenstveno opustila oblika zagotavljanja javne službe v obliki koncesije, ohranile pa se bodo ostale v zakonodaji predvidene oblike, pri čemer bosta morala biti tako javni gospodarski zavod kot javno podjetje v 100-odstotni občinski lasti. Predpisane bodo tudi naloge, ki jih izvajalec javne službe ne sme prepustiti podizvajalcu z namenom večje transparentnosti izvajanja in poročanja o izvajanju javne službe.

Prepovedana bo prekinitev oskrbe s pitno vodo, če je edini razlog prekinitve nezmožnost plačila stroškov na strani uporabnika

Poleg oskrbe s pitno vodo iz javnih vodovodov se bo po osnutku predloga v okviru javne službe uvedel še dovoz vode, kjer ni oskrbe iz javnega vodovoda ali lastne oskrbe s pitno vodo. Zaradi boljšega dostopa do pitne vode je predvidena obveznost zagotovitve pitnikov na območju občine. Uveden bo tudi način določanja cene javne službe v primeru naravnih in drugih nesreč, ko je motena oskrba s pitno vodo ter kritje prekomernih stroškov.

Prepovedana bo prekinitev oskrbe s pitno vodo, če je edini razlog prekinitve nezmožnost plačila stroškov na strani uporabnika, in uvedla možnost omejitve oskrbo s pitno vodo z zagotavljanjem minimalne količine pitne vode.

Pri odvajanju in čiščenju komunalne in padavinske odpadne vode rešitve po navedbah ministrstva ostajajo podobne kot do zdaj, pomembna predvidena novost pa je izrecna prepoved prepuščanja glavnih nalog izvajanja javne službe podizvajalcem z namenom večje transparentnosti izvajanja in poročanja o izvajanju javne službe. Predvidena novost je tudi, da izvajalec javne službe pripravi program izvajanja javne službe za vsako občino posebej. Po predlogu bi zakon med posebnimi storitvami uvedel tudi možnost ponovne uporabe vode.

Ko gre za ceno storitev te javne službe, se bo količina opravljene storitve uporabnikom, za katere je oskrbo s pitno vodo mogoče izmeriti, obračunala v višini 100 odstotkov dobavljene pitne vode v kubičnih metrih, ki se odvaja v javno kanalizacijo, čisti na komunalni čistilni napravi ali se odvaja v nepretočno greznico, obstoječo greznico ali malo komunalno čistilno napravo za uporabnike.

Uporabnikom storitev, ki niso uporabniki storitev javne službe oskrbe s pitno vodo in jim ni mogoče izmeriti količine dobavljene pitne vode, pa se bo količina opravljene storitve obračunala na podlagi števila stalno in začasno prijavljenih stanovalcev ob upoštevanju normirane porabe pitne vode, ki znaša 0,12 kubičnega metra na osebo na dan.

Zakon bo glede na osnutek predloga sicer podrobno uredil postopek oblikovanja cene javne službe na področju oskrbe s pitno vodo in ravnanja z odpadnimi vodami ter sestavo te cene. Ta bo določena iz omrežnine in cene storitve. Zakon bo določil tudi upravičene stroške, ki se lahko vključijo v ceno javne službe, ter odbitne postavke.

Prihodki iz javne službe, ki so v preteklem obračunskem obdobju presegli upravičene stroške izvajanja javne službe, znižane za navedene odbitne postavke, za več kot 10 odstotkov, bodo po osnutku predloga opredeljeni kot prekomerni prihodki izvajalca javne službe in jih bo treba uporabnikom storitev vrniti v koledarskem letu, ki sledi tistemu, v katerem so nastali. Zakon bo po predlogu določil tudi način vračila prekomerno zaračunanih stroškov izvajalca javne službe.

Osnutek predloga novega zakona je v javni obravnavi do 26. avgusta.
VIR: STA

Deli z ostalimi:

Druge novice

Dodaj komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Anketa

Ali bi se odločil/a za selitev v drugo državo zaradi boljše zaposlitvene priložnosti?

Loading ... Loading ...