08:57, pet, 3. Maj

Vzpostavitev regionalnih centrov mobilnosti v Sloveniji





V luči velikih podnebnih sprememb v ospredje prihajajo ukrepi za zmanjševanje globalnega segrevanja ozračja iz vseh možnih virov. Evropska komisija je k temu pristopila decembra 2020 z objavo Strategije za trajnostno in pametno mobilnost – usmerjanje evropskega prometa na pravo pot za prihodnost.

Promet globalno gledano generira veliko količino toplogrednih plinov, ki pa se s časom in razvojem ne zmanjšuje, ampak celo povečuje

“Samo v Sloveniji se je število registriranih osebnih avtomobilov v zadnjem desetletju povečalo za 10 % kar pomeni, da se po slovenskih cestah generira več prometa in s tem večja onesnaženost zraka. Postopno prehajanje na elektrificiran vozni park je zaenkrat še zanemarljivega pomena. Temu sledeč je v ospredju sprejemanje novih ukrepov, ki bodo pripomogli k spremenjenim mobilnostnim navadam prebivalstva in zmanjšanju uporabe osebnih vozil. Glede na to, da so danes glavni prometni tokovi medregionalni in meddržavni, je nujno naslavljati tudi mobilnost na regionalni ravni,” so zapisali v Regionalni razvojni agenciji za Podravje – Maribor.

S projektom ReMOBIL so poskusno vpeljali inštrument regionalnih centrov mobilnosti (RCM) v okviru regionalnih razvojnih agencij, v šestih slovenskih regijah: Podravska, Koroška, Osrednjeslovenska, Gorenjska, Goriška in Obalno-kraška. “Regionalni center mobilnosti je inštitucija, ki skrbi za povečevanje uporabe trajnostnih oblik mobilnosti na nivoju celotne regije, tako mestnih kot podeželskih območij. Z različnimi oblikami politik in ukrepov skrbi za izboljšanje stanja prometa v regiji, hkrati pa ima tudi povezovalno vlogo med številnimi slovenskimi občinami in državnimi organi.”

Če pogledamo v tujino, se različne oblike takšnih inštitucij pojavljajo v številnih državah sveta

“V Sloveniji smo se pri oblikovanju modela delovanja zgledovali po sosednji Avstriji in tudi Norveški, kjer smo s prenosom dobrih praks prioritetno naslovili vzpostavitev učinkovitega načrtovanja trajnostne mobilnosti v vključenih regijah. V ta namen bo zasnovan model regionalnega upravljanja mobilnosti in oblikovane smernice za upravljanje mobilnosti na regionalni ravni ter priporočila za uskladitev zakonodaje. Med tem, ko se model preizkuša v okviru šestih RCM in predstavlja osnovni gradnik vzpostavitve ter delovanja, smernice predlagajo njegovo širšo sistemsko umestitev,” doda.

Regionalna razvojna agencija za Podravje – Maribor (RRA Podravje – Maribor) je kot projektna partnerica pomembno prispevala k vpeljavi novega inštrumenta RCM. “V Regionalnem centru mobilnosti Podravje smo izvajali številne aktivnosti za izboljšanje in promocijo trajnostne mobilnosti. Uspešno smo organizirali in izvedli dva strokovna posveta, katerih osnovni namen je medsebojna izmenjava znanja, izkušenj in primerov dobrih praks. Prepoznani so bili številni izzivi občin, nekateri izmed njih se lahko naslavljajo na regionalni ravni, kot npr. javni potniški promet, kolesarjenje in logistika. S tem namenom smo občinam nudili podporo tudi pri vzpostavljanju novih kolesarskih povezav in komunikaciji z državnimi resorji. V sodelovanju z RCM Koroška smo izvajali promocijo poletnega sobotnega kolesarskega vlaka na koroški progi ter za namen dnevne mobilnosti promovirali kolesarsko povezavo Maribor – Ruše”, je povedala Mateja Krampač, vodja projekta ReMobil in koordinatorica RCM Podravje na RRA Podravje – Maribor ter dodala, da »vse aktivnosti na področju trajnostne mobilnosti zahtevajo veliko dela, “zato ocenjujemo, da sta za podravsko regijo z 41. občinami potrebna vsaj dva zaposlena, ki bosta svoje delo izvajala v RCM Podravje.”

Tako so bili v leto in pol trajajočem testnem obdobju centri prepoznani kot pomemben povezovalec lokalne in državne ravni ter hkrati podpora državnim resorjem. “Delovanje Regionalnih centrov mobilnosti bo na eni strani okrepilo sodelovanje regionalne z nacionalno ravnjo, pristojno za promet, prostorsko načrtovanje in digitalizacijo in na drugi strani regionalno povezanost občin ter njihovo strokovno kompetentnost. S tem namenom so že bila, in bodo tudi v prihodnosti, izvedena specializirana usposabljanja občinskih, medobčinskih in regionalnih strokovnih služb, prav tako s strokovnjaki iz tujine. RCM-ji bodo prispevali k ozaveščanju javnosti in k dolgoročni promociji trajnostne mobilnosti, zlasti z aktivnostmi v okviru evropskega tedna mobilnosti (ETM), kjer naslavljamo prometne izzive znotraj posameznih regij in spodbujamo konstruktiven dialog usmerjen k iskanju rešitev,” sporočijo.

V prihodnje se bodo centri povezovali tudi z večjimi zaposlovalci v regiji ter nudili podporo izvajanju njihovih mobilnostnih načrtov predvsem pri komunikaciji s ponudniki storitev
javnega prevoza ter upravnimi organi. Skladno s tem se bo delovanje centrov v letu 2024 razširilo na vse slovenske regije, financiranje pa bo zagotovljeno iz državnega proračuna.
Projekt ReMOBIL sofinancirajo Islandija, Lihtenštajn in Norveška s sredstvi Finančnega mehanizma EGP v višini 1,867.966 EUR.

Namen projekta je dolgoročno zmanjševanje negativnih okoljskih učinkov prometa, ki so posledica neuporabe trajnostnih oblik mobilnosti tako na lokalni, regionalni, kot tudi na državni ravni ter dolgoročno izboljšanje upravljanja trajnostne mobilnosti, pojasnijo.

Druge novice

Dodaj odgovor

Prosimo izpolnite preden nadaljujete! *

S klikom na gumb "Objavi komentar" se strinjate s pravili komentiranja.